خانه / معرفی کتاب / قدرت عادت

قدرت عادت

حدود ۴۰٪ رفتارهای روزمره‌ی ما بر اساس عادت و بدون توجه آگاهانه انجام می‌شوند.

این برآورد چارلز دوهیگ (Charles Duhigg) نویسنده‌ی کتاب قدرت عادت (The Power of Habit) است.

چارلز دوهیگ ژورنالیست است و بسیاری از کارهایش در نیویورک تایمز منتشر شده است.

پشت جلد قدرت عادت هم، می‌توانیم تحسینِ جیم کالینز از این کتاب را بخوانیم که ما را به خواندن آن تشویق و ترغیب می‌کند.

هدف کتاب این است که ما را به عادت‌های رفتاری حساس کند و بیاموزد که عادت‌ها چگونه سهم مهمی از زندگی ما را در اختیار می‌گیرند.

همچنین نکات و راه‌کارهایی برای تغییر عادتها در اختیارمان قرار دهد.

کتاب قدرت عادت - نوشته چارلز داهیگکتاب قدرت عادت به سه بخش اصلی تقسیم شده است:

  • عادتهای افراد
  • عادتهای سازمانهای موفق
  • عادتهای جوامع

با مطالعه نخستین فصل‌های کتاب قدرت عادت چارلز دوهیگ، به احتمال زیاد کتاب قلاب نوشته‌ی نیر ایال برای شما تداعی خواهد شد (البته کتاب نیر ایال دو سال بعد از قدرت عادت نوشته و منتشر شده است).

این‌جا هم با یک حلقه عادت روبرو هستیم. حلقه‌ای که سه المان اصلی دارد:

حلقه عادت معرفی شده توسط چارلز داهیگ در کتاب قدرت عادت

یک نشانه‌ یا Trigger ما را برمی‌انگیزد (مثلاً نوتیفیکیشن موبایل).

یک اقدام (Action) مشخص انجام می‌دهیم (چک کردن موبایل).

پاداش (Reward) دریافت می‌کنیم (دیدن یک پیام از یک دوست یا لحظاتی سرگرم شدن در شبکه های اجتماعی).

تمام کتاب حول این نکته می‌چرخد که  چگونه این حلقه‌ها را تشخیص داده، تحلیل کرده و تغییر دهیم. 

ویژگی های کتاب قدرت عادت

  مهم‌ترین ویژگی مثبت کتاب این است که محتوای آن انگیزشی نیست و کاملاً بر اساس مطالعات و بررسی‌های واقعی تنظیم شده است. منابع متنوعی در تدوین کتاب به کار گرفته شده و برای تألیف و تدوین آن با صاحب‌نظران متعددی هم گفتگو شده است.

مهم‌ترین نقطه ضعف کتاب، طولانی بودن آن است. می‌توانید فرض کنید مولف با خود قرار گذاشته که حجم کتاب تحت هیچ شرایطی از ۳۰۰ صفحه کمتر نشود و به همین علت پس از این‌که متوجه شده حجم مطالب کتاب ۱۰۰ صفحه بیشتر نمی‌شود، برای محقق کردن هدف، خود و خواننده را به زحمت انداخته است. به سادگی می‌توانید پاراگراف‌های متوالی از کتاب را حذف کنید و خواننده هرگز متوجه نشود که کوچک‌ترین تغییری در متن اصلی ایجاد شده است (مثلاً در بخش داستان شرکت آلومینیوم آلکوئا).

در بخش‌هایی از کتاب، تلاش فراوانی شده تا هر چیزی در چارچوب عادت و تغییر عادت توضیح داده شده و تفسیر شود. بسیاری از نکاتی که مولف در بخش عادتهای سازمانی مطرح می‌کند، در فضای مدیریت به عنوان فرایندهای سازمانی شناخته شده است و اصرار بر این‌که آن‌ها را در ظرفِ برانگیختن و اقدام و پاداش بریزیم، کمی زیرساخت بحث را ضعیف کرده است.

در کل به عنوان یک جمع‌بندی کلی، متمم این کتاب را حاوی نکات آموزنده‌ی بسیار – البته با تأکید و تکرار فراوان – می‌داند و می‌توان آن را به عنوان کتابی مفید و آموزنده مطالعه کرد یا به دیگران هدیه داد. اگر چه باید قبل از خواندن آن با خودمان قرار بگذاریم که قرار است یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای آموزنده بخوانیم. نه اینکه با ۳۰۰ صفحه متن مرتبط و فشرده درباره‌ی عادت و تغییر عادت مواجه شویم.

منبع : متمم

فایل کتاب موجود نیست با پشتیبانی تماس بگیرید

راهنمای دانلود

  • برای دانلود، به روی عبارت "دانلود" کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل ها تنها کافی است از طریق سیستم گزارش خطا نسبت به بروز مشکل اطلاع دهید تا پیگیری سریع برای حل مشکل اقدام گردد.

درباره ی کمال میرحسینی

کمال میرحسینی هستم از سال 86 هم کتاب رو به نام ebook4mobile راه اندازی کردم. برای ارتباط با من در پیام رسان ایتا اینجا را کلیک کنید.

مطلب پیشنهادی

خودتان را دوباره بسازید

کتاب خودتان را دوباره بسازید – چگونه به کسی تبدیل شوید که همیشه می‌خواستید باشید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *