بررسی تجربیات جهانی استارت آپ های حوزه صنایع دریایی

استارت آپ های حوزه صنایع دریایی

بررسی استارت اپ های حوزه صنایع دریایی در جهان، معرفی ایشان و ارایه راهکار برای توسعه استارت اپ های این صنعت را می توانید در این فایل ببینید.
این کتاب را به دوستانتان پیشنهاد دهید و از آن ایده بگیرید.

تدوین: روح الله ارجمندی، مصطفی برزگری فر، فرزاد یگانه

در دهه های اخیر با توجه به تحولات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فناورانه مانند افزایش شهرنشینی، تغییر در الگوی مصرف و میزان مصرف گرایی و افزایش نفوذ و بهره گیری از فناوری های نوین، زندگی بشر با چالش ها و مسائل جدیدی در سبک زندگی و محیط زیست مواجه شده است.

پدیده هایی مانند چاقی و پیری جامعه، کمبود منابع آبی پایدار، تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا، ایمنی و امنیت غذایی و پسماند در دهه های اخیر به مسائلی کلیدی برای بشر تبدیل شده اند که آینده و بقای ما را تحت تأثیر خود قرار می دهند.

با این وجود این چالش ها در نوع خود پارادایم جدیدی از زندگی را رقم زده است که مملو از فرصتها و الگوهای نوین کسب و کار می باشد. با گسترش شرکت های نوپا (استارت آپ ها) و اکوسیستم های استارت آپی در سالهای اخیر، علاوه بر توجه به حوزه هایی که بازگشت سریع اقتصادی داشته اند و با مدل های کسب و کار جدید توانسته اند خدمات و ارزش های جدیدی را با بهره وری بالاتر و با قیمت پایین تر به مشتریان عرضه کنند، روند روبه رشدی از استارت آپ هایی دیده می شود که با تمرکز بر حل مسائل و چالش های کلیدی زندگی امروزی، علاوه بر ارائه راه حل های خلاقانه مبتنی بر مدل های کسب و کار جدید، به حل این مسائل و چالشها کمکهای بزرگی کرده اند.

با توجه به این که در سالهای اخیر یکی از ماموریتها و جهت گیری های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک به توسعه زیست بوم شرکت های نوپا و شرکتهای دانش بنیان بوده است، شناسایی جهت گیری های موجود این شرکتها از یک سو و شناخت موضوعات و چالش های راهبردی کشور از سوی دیگر می تواند به راهنمایی مسیرهای جدید برای شکل گیری و رشد این گونه شرکتها کمک کند.

بنابراین، یکی از رسالت های معاونت علمی هدایت و بازگشایی مسیرهایی جدید برای اکوسیستم شرکت های نوپا و دانش بنیان در زمینه صنایع دریایی بوده تا هم اثرات اقتصادی و هم اثرات اجتماعی آنها را به حداکثر برساند.

از این رو، طرح آینده نگاری ملی که دبیرخانه آن در معاونت علمی و فناوری مستقر است، تلاش داشته است ضمن بررسی الگوهای نوین کسب و کارهای نوپا در سطح جهانی و مقایسه آن با رفتارهای شرکت های نوپای ایرانی، بر حوزه های نوینی متمرکز شود که می توانند بیشترین تاثیرات اجتماعی را علاوه بر دستاورد اقتصادی داشته باشند.

در این طرح، با بهره گیری از رویکرد ترازیابی و شناخت مهم ترین روندهای حاکم بر تحولات اکوسیستم های استارت آپی سعی شده است که مسیرهای جدیدی برای شرکت های نوپا و دانش بنیان ایرانی شناسایی و معرفی شوند.

برای رای دادن کلیک کنید
[مجموع: 1 میانگین: 5]

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *