زندگینامه پیتر تیل نویسنده کتاب از صفر به یک

پیتر تیل

پیتر آندریاس تیل، زاده ی ۱۱ اکتبر ۱۹۶۷، کارآفرین، فعال سیاسی و نویسنده ی آمریکایی است. تیل در فرانکفورت آلمان به دنیا آمد و زمانی که نوزاد بود، خانواده اش به ایالات متحده مهاجرت کردند. او در سال ۱۹۸۹ در رشته ی فلسفه از دانشگاه استنفورد فارغ التحصیل شد.تیل سپس به دانشکده ی حقوق استنفورد رفت و پس از فارغ التحصیلی به عنوان کارمند دادگستری و نویسنده ی سخنرانی های وزیر وقت آموزش و پرورش ایالات متحده مشغول به کار شد.

بعد از اینکه تیل مدرک لیسانس را از استنفورد گرفت به مدرسه حقوق استنفورد رفت و در سال ۱۹۹۲ مدرک J.D را از آنجا دریافت کرد. پس از آن در یک شرکت حقوقی در نیویورک مشغول به کار شد و سپس از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ به نوعی به عنوان یک بازرگان در وال استریت مشغول شد و در سال ۱۹۹۶، Thiel Capital Management را تاسیس کرد؛ ولی هیچ یک از این کارها به حس درونی تیل پاسخگو نبودند، چرا که بنا به گفته های خود تیل همیشه در رویای تحولی بزرگ در جهان بوده است.

بالاخره تیل موفق شد در سال ۱۹۹۸، پی پال (PayPal)؛ شرکت تجارت الکترونیکی و سامانه ی پرداخت و انتقال وجه از طریق اینترنت، را با کمک Max Levchin تاسیس کند. بعدها این شرکت با X.com (که توسط ایلان ماسک تاسیس شده بود) ادغام و رهبری آن به ایلان ماسک واگذار شد. پی پل در ۱۵ فوریه سال ۲۰۰۲ در دسترس عموم قرار گرفت و بعد از آن سال به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار به ای بی فروخته شد. در آن زمان سهام ۳.۷ درصدی تیل در پی پل دارای ارزش تقریبی ۵۵ میلیون دلار بود.

تیل، صندوق پوشش سرمایه جهانی Clarium Capital را راه اندازی کرد. در سال ۲۰۰۵، این صندوق پوشش ریسک یا همان پوشش سرمایه، توانست توسط دو مجله ی تجاری MarHedge و Absolute Return به عنوان بزرگترین صندوق پوشش جهانی معرفی شود. دارایی Clarium از ۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ به ۳۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ افت کرد.

از دیگر اقدامات مهم پیتر تیل، سرمایه گذاری عظیم ۵۰۰ هزار دلاری در شبکه ی اجتماعی فیسبوک در آگوست ۲۰۰۴ بود. به این وسیله توانست ۱۰.۲ درصد از این شرکت را از آن خود کند و به هیئت مدیره ی فیسبوک ملحق شود. این مورد اولین سرمایه گذاری خارجی در فیسبوک به حساب می آید. در کتاب The Facebook Effect دیوید پاتریک به تفصیل داستان سرمایه گذاری پیتر تیل را شرح می دهد. شان پارکر، موسس Napster و Plaxo سابق که در آن زمان عنوان “رئیس” فیسبوک را به عهده گرفته بود، به دنبال سرمایه گذار برای این شبکه ی اجتماعی بود. پارکر به رید هافمن، موسس شبکه ی اجتماعی حرفه ای لینکدین، این پیشنهاد را داد و هافمن هم علاقه داشت این کار را انجام دهد اما به دلیل تضاد با وظایف او به عنوان مدیر عامل لینکدین از این تصمیم منصرف شد. هافمن، تیل را به پارکر معرفی کرد. ملاقات بین تیل و پارکر و مارک زاکربرگ که در آن زمان دانشجوی هاروارد بود و فیسبوک را تاسیس کرده و کنترل می کرد، صورت گرفت. بعد از صحبت های فراوان در نهایت تیل ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاﺭﻱ ۵۰۰ ﻫﺰاﺭ ﺩﻻﺭﻱ، ۱۰.۲ درصد اﺯ ﺳﻬﺎﻡ ﺷﺮﻛﺖ ﺭا ﻛﺴﺐ ﻛﺮﺩ. این سرمایه گذاری در اصل، در قالب یادداشتی مشروط صورت گرفت؛ بدین صورت که اگر فیسبوک تا پایان سال ۲۰۰۴ به ۱.۵ میلیون کاربر برسد، حقوق صاحبان سهام مساوی شود. با اینکه فیسبوک نتوانست به این موفقیت دست یابد (البته با اختلافی بسیار ناچیز)، تیل به او اجازه داد که بار دیگر برای این هدف تلاش کند. تیل در سال ۲۰۱۲ سهام اولیه ی خود را فروخت ولی همچنان در هیئت مدیره ی فیسبوک فعالیت می کند.

تیل در سال ۲۰۰۵، Founders Fund را به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری در سان فرانسیسکو ایجاد کرد. دیگر شرکای تیل در ایجاد این صندوق، شان پارکر، Ken Howery و Luke Nosek هستند. تیل با ایجاد این صندوق می خواهد بر روی تکنولوژی های چشمگیری که به اعتقاد او دنیا را تغییر می دهند، سرمایه گذاری کند.

تیل علاوه بر سرمایه گذاری در فیسبوک در چندین استارتاپ دیگر هم سرمایه گذاری کرده است (شخصا و یا از طریق صندوق سرمایه گذاری خود) که از جمله ی آنها می توان به Booktrack، Slide، LinkedIn، Friendster، Rapleaf، Geni.com، Yammer، Yelp، Inc.، Powerset، Practice Fusion، MetaMed، Vator، Palantir Technologies، IronPort، Votizen، Asana، Big Think، Caplinked، Quora، Rypple، TransferWise، Nanotronics Imaging، Stripe و Legendary Entertainment اشاره کرد. چند مورد از این استارتاپ ها توسط همکاران قدیمی تیل در پی پل، تاسیس شدند که از جمله ی آنها می توان به Slide که توسط Levchin، لینکدین که توسط هافمن، Yelp توسط Jeremy Stoppelman ، Geni.com و Yammer که توسط David Sacks تاسیس شدند، اشاره کرد.

از دیگر کارهای موفق تیل، تاسیس Palantir Technologies است که توسط سرمایه ی CIA تامین شد و هم اکنون به عنوان رئیس این شرکت خدمت می کند.

 

کتاب “از صفر به یک: نکاتی در مورد استارتاپ ها و چگونگی ساختن آینده” در سال ۲۰۱۴ به قلم پیتر تیل و بلیک مسترز به چاپ رسید. این کتاب در واقع نسخه بسیار فشرده از مطالب بیان شده توسط پیتر تیل در یکی از کلاس های آنلاین دانشگاه استنفورد می باشد که با علاقه مندی و همت دانشجویش بلیک مسترز به صورت یک کتاب در آمد.همه چیز درباره پیتر تیل: از زندگینامه تا سرمایه گذاری روی ترامپ

برای رای دادن کلیک کنید
[مجموع: ۱ میانگین: ۵]

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Wow, superb weblog structure! How lengthy have you ever been running a blog for?

    you made blogging look easy. The total look of
    your web site is magnificent, as neatly as the content material!
    You can see similar here e-commerce

  2. A person essentially help to make critically posts I would state. This is the first time I frequented your website page and to this point? I amazed with the research you made to make this particular post extraordinary. Magnificent task!